[resource-net] Vorspiel meeting and other things

Kate Allis Martin kate at contemporaryartexchange.org
Tue Sep 3 10:47:18 CEST 2013


Hi reSource people!

It was great meeting you all last week! I just thought I'd send around the details of the upcoming project I'm working on with the blind photographers as a few of you had asked for more info. The info is below and you can find the events listings on facebook too: 
https://www.facebook.com/events/440907039357875/ 
https://www.facebook.com/events/1410602265821338/ 

Hope to see some of you there or at the next reSource meeting!

Best wishes,

Kate

Kate Martin
Curator/Arts Educator 
+49 178 1334761
www.contemporaryartexchange.org

COMMON BOND
Deutsche Version (English below)
 „Common Bond“ („Gemeinsame Verbindung“), ist ein Kooperationsprojekt der blinden Künstler Jan Bölsche (Berlin), Rosita McKenzie (Edinburgh) und der Kuratorin und Kunstvermittlerin Kate Martin von Contemporary Art Exchange. Das Projekt fördert Peer-to-Peer-Mentoring zwischen den Künstlern, innerhalb welcher sie Kenntnisse und Fähigkeiten innerhalb ihres Fachgebietes der Blinden Fotografie austauschen können. Es unterstützt die Entwicklung neuer Werke, welche die gemeinsamen Verbindung zwischen britischer und deutscher Kultur erkundet. Weitere Informationen finden Sie auf http://contemporaryartexchange.org/portfolio/common-bond/

Mit der zunehmenden Verfügbarkeit & Zugang zu digitaler Fotografie in den vergangenen zehn Jahren hat sich Blinde Fotografie zu einer beliebten Kunstform unter sehbehinderte Menschen entwickelt. Blinde Fotografie ermöglicht es sehbehinderten Künstlern, mithilfe ihrer anderen Sinne, ihrem Gedächtnis und gelegentlich visuellen Dolmetschern oder technische Assistenten, mit der sehenden Welt in Kontakt zu treten. Ihrem Wesen nach hinterfragt sie gleichzeitig tief verwurzelte Ansichten über Sehbehinderung und die traditionelle fotografische Praxis. Trotz der irrigen Meinung, dass Menschen ohne Sehkraft nicht an der bildenden Kunst teilnehmen können, unterstützt die digitale Fotografie die Entwicklung künstlerischer Fähigkeiten & Kenntnisse. Sie nutzt digitale Plattformen um zu kommunizieren, kreativ zu sein und um die physischen Grenzen des Körpers zu überschreiten.

Im Rahmen von „Common Bond“ bieten Jan und Rosita einen kostenlosen 5-stündigen Fotoworkshop an und laden Sie an einer Diskussionsgruppe teilzunehmen.

Workshop: Blinde Fotografie  

11.00Uhr-16.00Uhr 
Samstag 14. September, 2013
at Supermarkt
Brunnenstrasse 64
13355 Berlin
In diesem Workshop werden Rosita und Jan ihre einzigartigen fotografischen Techniken und Fähigkeiten unterrichten. Der Workshop ist geeignet für Anfänger bis hin zu Profis und Menschen aller Fähigkeiten und Begabungen. Nicht-sehende Teilnehmer werden lernen, eine Kamera-Ausrüstung zu verwenden, Bilder anzusehen, auszuwählen, und zu bearbeiten. Sehende Teilnehmer werden alternative Ansätze zur Bilderstellung, sowohl konzeptionell als auch praktisch, entdecken.
Wenn Sie eine Digitalkamera jeglicher Art besitzen (einschließlich iPads oder Handys) bringen Sie diese bitte mit. Wir habe eine kleine Anzahl Kameras - bitte lassen Sie uns im Voraus wissen falls Sie eine Kamera benötigen!
Die Teilnahme am Workshop ist KOSTENLOS, die Plätze sind allerdings begrenzt. Bitte e-mailen Sie kate at contemporaryartexchange.org, um Ihren Platz zu reservieren.
Dieser Workshop wird simultan-übersetzt in Deutsch und Englisch.

Mehr über die Künstler:
Rosita McKenzie ist eine blinde Fotografin aus Edinburgh, Großbritannien. Als Autodidaktin ist sie in Schottland zu einer der führenden Figuren in dieser Nischendisziplin, als auch in ihrer Rolle als geachtete Beraterin für Behinderung und Gleichheitsfragen und Kunstvermittlerin geworden. Rosita hat in Einzel-und Gruppenausstellungen in ganz Schottland ausgestellt, z.B. als Teil des Edinburgh Art Festivals 2010 und 2012. Sie hat Aufträge von Galerien wie Inverleith House in Edinburgh erhalten und war 2009 nach Kalifornien eingeladen, um an der weltweit-tourenden Ausstellung “Sight Unseen” des UCR California Museum of Photography mitzuwirken, welche derzeit im Sejong Center in Seoul zu sehen ist. Im Mittelpunkt ihrer Praxis stehen die Beziehung zu ihrem unmittelbaren Umfeld, dem fotografischen Subjekt und insbesondere wie ihre Erfahrung eines Augenblicks erfasst werden kann. "Für mich ist es eine persönliche Erfahrung: Durch den Einsatz der Fotografie als ein Mittel zur Kommunikation, zum Verstehen und Erinnern, kann ich Momente als lebendige und kraftvolle Erinnerungen bewahren. Es geht nicht nur um die Schaffung bildender Kunst, sondern auch um den Prozess der kreativen Zusammenarbeit mit anderen, um ein Bild vor, während und nach der Aufnahme zu interpretieren. "
Jan Bölsche arbeitet als Fotograf und Autor in Berlin. Seine Fotos wurden in Zeitungen, Zeitschriften, Reiseführern, Katalogen und auf Websites und CD-Covers veröffentlicht. Er spezialisiert sich auf die Erfassung des „entscheidenden Moments“. Jan ist Inoffizieller Mitarbeiter (IM) der Zentralen Intelligenz Agentur (ZIA), einer unabhängigen Design-Agentur und Think Tanks in Berlin, und bietet professionelle Fotografiedienstleistungen für Ereignisse wie die kürzliche veranstaltete Konferenz K2 in Berlin mit dem Titel "Eine Dialogveranstaltung der Kulturverwaltung des Berliner Senats ". Bedingt durch einen Gendefekt begannen die Zellen in Jan Bölsches Netzhaut in seiner frühen Jugend langsam zu verblassen. In diesem fortschreitenden Prozess wächst ein verschwommer, nebelartiger Fleck in der Mitte seines Blickfeld und überdeckt Gegenstände, die er versucht zu fokussieren. Diese Erkrankung wird "Morbus Stargardt" oder Juvenile Makuladegeneration (JMD) genannt. Da die Photorezeptoren für die verschiedenen Grundfarben nicht gleichmäßig betroffen sind, ist sein Farbempfinden gänzlich verschieden zu dem Anderer. Aufgrund des Fehlens hochauflösender Bildinformationen konzentriert sich Jans visueller Hirnrinde mehr auf das „große Ganze“, d.h. die grobe Anordnung statt auf feine Details. In seinen Worten: "Meine Augen funktionieren eher wie eine Filmkamera aus den 1930er Jahren, als wie meine digitale Spiegelreflexkamera. Manchmal bin ich davon überrascht, was sie so alles eingefangen hat."
Kate Martin ist Gründerin und Direktorin von Contemporary Art Exchange - einer Plattform für Kuratierung und Kunstvermittlung, die mit internationalen Projekten, Ausstellungen und Veranstaltungen kreative berufliche Weiterbildungsmöglichkeiten für Künstler am Beginn ihrer Karriere fördert.
Contemporary Art Exchange arbeitet über geographische Grenzen hinaus, oft in Zusammenarbeit mit Künstlern, Kunstvermittlern, andere Kuratoren und mit der Öffentlichkeit und insbesondere Minderheitsgruppierungen z.B. Jugendlichen oder Menschen mit Behinderungen. Das Konzept des Austauschs ("exchange") - von Gedanken, Ideen, Erfahrungen oder Fähigkeiten, besonders im Kontext von internationaler Mobilität – steht dabei theoretisch und praktisch im Mittelpunkt. Durch kuratorische Projekte, Austellungen, Workshops und Veranstaltungen werden Themen rund um kulturelle Identität, Nationalismus, Immigration, Globalisierung, Arbeit, und der Geschichte von Austellungen, insbesondere Biennalen, untersucht.

**********************************************************************************

English Version

Common Bond is a collaborative art project between Blind Photographers Jan Bölsche (Berlin), Rosita McKenzie (Edinburgh) and curator and arts educator Kate Martin from Contemporary Art Exchange. The project fosters peer-to-peer mentoring between the two artists where they can share knowledge and skills within their specialised field of Blind Photography. The project facilitates the development of new work that will explore the common bonds shared between British and German culture. For more info, visit http://contemporaryartexchange.org/portfolio/common-bond/
With the increase in availability and access to digital photography over the past decade, Blind Photography has become a popular art form amongst visually impaired people. Using other senses, memory and sometimes interpreters or technical assistants, Blind Photography allows visually impaired artists to connect with the sighted world. By its very nature, it simultaneously challenges traditional photographic practice and ingrained beliefs about visual disability. Despite misconceptions that people without vision cannot participate in the visual arts, digital photography supports the development of artistic skills and knowledge. It uses ‘the digital’ to communicate, to create and to transcend beyond the physical limitations of the body. 
As part of Common Bond, Jan and Rosita are offering a free 5 hour photography workshop and invite you to participate in a Discussion Group.

Blind Photography Workshop
Saturday 14. September, 2013
11am-4pm
Supermarkt
Brunnenstrasse 64
13355 Berlin 

In this workshop, Jan and Rosita will share their unique photographic techniques and skills. The workshop is suitable for beginners through to professionals and people of all abilities. Non-sighted participants will learn how to use camera equipment, and how to view, edit and process images. Sighted participants will discover alternative approaches to image making both conceptually and practically.

If you have a digital camera of any kind (including ipads and mobile phones) please bring them with you. We have some spare so please just let us know in advance if you need to borrow one!

The workshop is FREE but places are limited so please email kate at contemporaryartexchange.org to reserve your place. 

Language: both German and English


Waffles and Coffee Discussion Group: “Rethinking Normality: Genetic engineering & Ableism”
7-9pm 
Wednesday 18th September, 2013
at Tandem BQG
Wichertstr 16, 10439 Berlin

*****Dieser Diskussionsgruppe ist nur auf Englisch aber Beiträger auf Deutsch sind wilkommen*****
In an ableist society being able-bodied is the norm and anything that deviates, such as disability, is an error, a failure or something negative that must be overcome. Ableism is defined as “A network of beliefs, processes and practices that produces a particular kind of self and body (the corporeal standard) that is projected as the perfect, species-typical, and therefore essential and fully human.” (Campbell, Fiona A. Kumari (2009). Contours of Ableism: The Production of Disability and Abledness. Palgrave Macmillan)

In a world where genetic engineering, prenatal screening and prenatal diagnosis (early detection of disabilities, chronic diseases and abnormalities) are widespread practices, it seems our idea of the human body is one of perfection – free from abnormalities, free of disease and fully whole and able. While plans to eradicate the diseases and disabilities of mankind through advances in genetic technology may be well-meaning, they present serious ethical questions regarding shifting attitudes towards our bodies and the value of disabled people within society. 
As governments world-wide look to cut the cost of healthcare spending, measures such as prenatal screening and diagnostics can be seen as an effort to reduce long term spending on disability health care provision. Genetic engineering, while much less common, enables us to not only prevent certain “abnormalities” but also to design the “ideal unborn”. Where one country’s legal barriers prevent the selection of  gender, intelligence or athleticism, in today’s globalised world, international travel enables those with money to effectively design their offspring elsewhere. 
In the second edition of Waffles and Coffee, Contemporary Art Exchange invites special guest Rosita McKenzie, leading Blind Photographer and Disability and Equality Consultant from Edinburgh, to discuss with participants whether genetic engineering and its related practices are a form of ableism. 
So come and join us for an informal discussion, exchange, chat or waffle if you will, and a chance to improve your English skills. You don’t have to be an academic or an artist – anyone from any background or discipline is welcome. We’ve posted up some articles and video clips we think are relevant (but are in no way obligatory)
Please email kate at contemporaryartexchage.org to let us know you’re coming as seats are limited!


More about the artists:

Rosita McKenzie is a Blind Photographer based in Edinburgh, UK. Self-taught, she has become a leading figure in Scotland in this specialised field, as well as in her role as a respected Disability and Equality Consultant and arts educator. Rosita has exhibited in solo and group shows across Scotland including exhibiting as part of the 2010 and 2012 Edinburgh Art Festivals. She has received commissions from galleries such as Inverleith House in Edinburgh and in 2009 she was invited to California to participate in the Sight Unseen exhibition at the UCR California Museum of Photography which has been touring internationally and is currently hosted by the Sejong Centre in Seoul. Central to her practice is her relationship with her immediate environment or the subject, and in particular how her experience of a moment can be captured. “For myself, it is a personal experience: by using photography as an agent for communication, understanding and remembering, I can preserve live moments as vivid and powerful memories. It is not just about creating a visual art form, but also the process of creative collaboration with others to interpret the image before, during and after it is taken.”
Jan Bölsche works as a photographer and author in Berlin. His photos have been published in newspapers, magazines, travel guides, catalogues and on websites and CD covers. He specializes in capturing the “decisive moment”. Jan is an in-official member (Inoffizieller Mitarbeiter) of Zentrale Intelligenz Agentur (ZIA), a Berlin independent think tank and design agency, and has provided professional photography services for recent events such as the Konferenz K2 in Berlin titled “Eine Dialogveranstaltung der Kulturverwaltung des Berliner Senat”. Controlled by a defect gene, the cells of Jan Bölsche's retina started to slowly fade away in his early adolescence. In a still ongoing process, a growing blurry and nebulous spot in the centre of his field of vision covers objects he tries to bring into focus. This medical condition is called "Stargardt's disease" or Juvenile Macula Degeneration (JMD). Since photoreceptors for the different base colours are not affected evenly, the sensation of colour is quite different from what the rest of us see. Due to the lack of high definition input, Jan's visual cortex concentrates more on the 'big picture', the coarse composition rather than on fine detail. Or as he puts it: "My eyes work more like a film camera from the 1930s than like my digital SLR. Sometimes I am actually surprised by what it captures."
Kate Martin is founder and director of Contemporary Art Exchange - a curatorial and arts education practice that produces international projects, exhibitions and events that promote creative professional development opportunities for young and early career artists.
 
Contemporary Art Exchange works across geographic borders, often in collaboration with artists, educators, other curators, and with local communities and minority groups, such as young people and people with disabilities.  CAE approaches the concept of “exchange” – of thoughts, ideas, experiences or skills, particularly within the context of international travel and mobility – both thematically and practically. Curated projects, exhibitions, workshops and events, explore themes of cultural identity, nationalism, immigration, globalisation, labour and work, and the history of exhibition making, particularly biennales. 

Common Bond is supported by British Council Germany and Creative Scotland.
  
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://mailman.transmediale.de/pipermail/resource-net-transmediale.de/attachments/20130903/3b97aa48/attachment-0001.html>


More information about the resource-net mailing list